Historia
1926 startade bröderna Joel och Emil Andersson cykelverkstad, bensinmack och taxi i Segersta. Verksamheten utökades successivt och 1941 hade man skaffat både lastbil och buss. Bröderna beslutade då att ”dela” på sig, så Joel tog hand om lastbilen och Emil tog över buss, taxi och bensinmack.
Verksamheten fortsatte och 1970 tog Joels son Ulf över Joels del och Ulf Andersson Åkeri AB bildades. Åkeriet hade då två bilar och transporterna bestod i huvudsak av grus- och virkeskörning. Under 70- och 80-talet utökades bilantalet efterhand och 1988 började nuvarande ägaren Anders Andersson, Ulfs son, jobba i företaget. Fordonsparken bestod då av åtta fordon och en skogsmaskin.
1994 var det Anders tur att ta över åkeriet. 1999 avyttrades grusbilen och en 72-årig epok gick i graven, nämligen uppdraget åt Vägverket att sanda och ploga de allmänna vägarna i trakten. Skogsmaskinen och maskintrailerbilen avyttrades också för att renodla verksamheten till skogstransporter med bil.
Företaget
Åkeriet sysselsätter idag drygt 30 personer och består av 12 ”vanliga” virkesbilar och fem långstolpsbilar. De huvudsakliga kunderna är Rundvirke Skog AB, Rundvirke Poles AB, Mellanskog, Skogssällskapet, Norrskog samt Stab Suecia.
Transporterna åt Mellanskog körs på uppdrag av Ljusnans Virkesfrakt, på samma sätt transporterar vi åt Norrskog på uppdrag av Timmerkörarna, medan de övriga uppdragen körs direkt emot kunden.
Sju bilar är stationerade vid stolpfabriken i Kälarne, Jämtland, en bil i Ljusdal, medan de övriga bilarna är uppställda vid den egna anläggningen i Segersta.
De mesta reparationerna utförs i den egna verkstaden, där två man är heltidsanställda.